donderdag 12 maart 2020

Smakenpalet

Dinsdagavond ben ik met lieve collega's een hapje gaan eten bij een Thais restaurant aan de Zeedijk.

Niet mijn eerste keuze qua keuken maar aangezien mijn motto "Dare to" is, ging ik mee.
Ik koos voor een mild gerecht met kip, ananas, paprika en rijst. Een glas bier en een espresso was verder alles wat ik had.

Onderweg naar huis voelde ik mijn darmen al reageren... 's nachts lag ik te kronkelen van de pijn. Omdat ik les moest geven was ik toch naar school gegaan maar ben na een uurtje weer vertrokken, ik liep gewoon krom...
De rest van de dag was echt een ramp, veel pijn, geen stoelgang en een buik alsof ik 3 maanden zwanger ben. Eten lukte niet, heb veel gedronken. Vandaag ben ik thuis gebleven, er komt wat beweging vanbinnen maar fijn is het niet.. Morgen hoop ik weer normaal te kunnen werken.

Ik heb op internet gezocht naar oorzaken en oplossingen, ik heb deze klachten vaak na het eten van "andere" voeding dan dat ik gewend ben of als ik uit mijn eetritme ga door bijvoorbeeld stress, reizen of warmte.

Onderstaande vond ik ook op internet:

Volgens onderzoek hebben mensen met een prikkelbare darm meer van een bepaald type zenuwvezel dat pijn registreert wanneer hij in contact komt met capsaïcine (uit chilipeper en paprika). Het eten hiervan zorgt voor meer pijn en prikkeling in de darmen. (bron) 

Ik lust geen pittig eten en dat zal niet zonder reden zijn, mijn darmen verdragen het gewoon niet.
De oplossing is dus dat ik het niet moet eten. Een oplossing voor die acute obstipatie heb ik niet gevonden. Wel neem ik vandaag lijnzaadolie korrels en probeer ik een bruine boterham...

Wat een gedoe na zo'n gezellige avond!

2 opmerkingen:

  1. Ben na jaren erachter gekomen .... 4 pruimen of een half glas pruimensap .....
    Kiwi ook lekker laxerend en warm water of thee zonder theine ....
    Lieve docente je bent toch niet geheel zuster af ??? :-) LOL :-)
    Sterkte wijffie!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nee hoor maar zelfs een slok drinken veroorzaakte zoveel kramp....

    BeantwoordenVerwijderen