maandag 12 november 2018

Hoofdzaak

Laatst hadden mijn kantoorgenoten en ik het er al over.....

Wat veroorzaakt bij ons nou die vermoeidheid waar we allemaal last van hebben??
Zou het seizoen een rol spelen? Of de fase "storming" * waar onze leerlingen in lijken te zitten? De hoeveelheid werk?

Gaandeweg het gesprek kwamen we tot een conclusie dat ons werk zich vooral in het hoofd afspeelt. En dat een moe hoofd een moe lichaam geeft. Het meerendeel van ons werk is denkwerk, behalve als je gymdocent bent...We krijgen veel indrukken die allemaal in ons hoofd blijven hangen...veel vragen, veel informatie. Plannen en organiseren is belangrijk...structuur....

We zijn ook tot oplossingen gekomen, niet zoveer inhoudelijk qua werk, maar wat we kunnen doen om even uit dat hoofd te komen. G en ik zijn vorig jaar naar een concert van Anneke geweest en daarna gaan dansen. Dat moeten we vaker doen hebben we al bedacht. Collega C gaat genieten van een beautytreatment, haar manier om te ontspannen. We hebben een kamergenoot die duikt, een ander schildert, weer een ander doet aan hardlopen en collega S heeft kleine kinderen die haar fysiek bezig houden.  Allemaal lichamelijk tegenhangers van ons "hoofd"werk.

Wat ik doe om uit mijn hoofd te komen?

  • Haken zonder telwerk, vaak ontspannend maar niet altijd genoeg. 
  • Onder de zonnebank was heerlijk warm en rustgevend. 
  • Ongegeneerd dansen met man en dochter in Stiels was een hele fijne manier om mijn hoofd leeg te maken. 
  • In de tuin werken. 
  • Een behandeling door pedicure Nicolette, puur stukje verwennerij. 
  • Deze blog schrijven en beheren, de beste therapie om gedachten te verwerken.
En nu ga ik voor de innerlijke mens zorgen: Caffè!! 


*Storming: fase in groepsvorming beschreven door Tuckman.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten