zaterdag 19 oktober 2019

Leeslijst

Toen ik jong was verslond ik boeken, elke week ging ik in Kronenburg naar de bieb om 3 of 4 boeken te halen. Ik vond het heerlijk om tussen de kasten te dwalen en langs de ruggen te strijken met mijn hand. 
Ik hield van boeken die gingen over jongeren met problemen, zoals Christiane F en Davis S. 
Geschiedenis vond ik ook altijd boeiend en zo maakte ik kennis met Henry VIII en zijn zes vrouwen. 
Kinderen van Moeder Aarde had ik binnen een paar dagen uit en de andere boeken van Thea Beckman haalde ik snel daarna. 

Opgekruld in een stoel verdween ik in mijn eigen veilige wereld. Mijn bubbel. 

Toen ik later kinderen kreeg ging ik voor wat simpeler leesvoer, Agatha Cristie was toen mijn twee wekelijkse oogst en ook de boeken van Baantjer lazen lekker weg. Ondertussen las ik de kinderen elke avond voor. 

Japin en Koch op schoot 
Een aantal jaar heb ik minder gelezen, daarna vijf jaar studieboeken en sinds deze zomer ben ik weer regelmatig te vinden in de bibliotheek in Heemstede, een heerlijk overzichtelijke bieb met een leuke plek om koffie te drinken, op zondagochtend vermaak ik me daar prima. 

Ook bij Boekhandel Blokker is het heerlijk snuffelen, ik verheug me nu al op de nieuwe winkel. Sommige boeken wil ik gewoon in mijn kast hebben, die lees ik ook vaker. 
Sommige boeken zijn leuk voor 1 keer, die gaan in het voorjaar in de "Neem mee" kist op de stoep, aan het eind van de dag zijn ze weg. Sommige boeken haal ik bij de bieb. 

Mijn leeslijst van de afgelopen tijd:

  • Ilja Leonard Pfeijffer - Grand Hotel Europa
  • Ilja Leonard Pfeijffer - La Suberba
  • Thomas Mann- Dood in Venetië
  • Griet op de Beeck - Kom hier dat ik u kus
  • Griet op de Beeck- Vele hemels boven de zevende
  • Arthur Japin - Vaslav
  • Herman Koch - Geachte heer M (bijna uit)
  • Arthur Japin - Maar buiten is het feest (nog in beginnen) 

Tegenwoordig is lezen geen vlucht meer maar een ontspanning. Heerlijk in mijn "vodden" op de bank, beker thee erbij. Meestal lees ik in de ochtenduren als de wasmachine draait en mijn lief nog slaapt. 

Heb je tips voor mooie boeken, aan mijn lijst kan je zien wat mijn smaak is, dan hoor ik die graag. Via het contactformulier of gewoon onder deze post. 
Ik ga gauw verder met Herman! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten