zaterdag 9 maart 2019

Louis Couperus

Vorig las ik het boek De Komedianten van Louis Couperus, het gaat over een tweeling in het oude Rome. Zij spelen toneel in het Colosseum, dartelen rond bij de Thermen van Caracalla, maken avonturen mee in de achterwijken van de oude stad. Niet alleen daarom sprak het boek me aan, het was de schrijfstijl die me raakte. Het was geschreven in oud-Nederlandsch....inderdaad met -sch. Couperus schrijft in mooie volzinnen, vol verbeelding.

Het boek had ik geleend bij de bibliotheek maar ik zou het graag willen kopen. Helaas ligt het boek in de winkels niet op de plank. Online zijn er wel versies te vinden maar dat vind ik niet altijd leuk. Net als met kleding kopen, ik wil het voelen...

Vanmorgen waren we even in het centrum van Haarlem bij De Vries boekwinkel. Ik vroeg naar het boek maar helaas....ze hadden maar 1 boek van Louis Couperus; Eline Vere. Als kind had ik ooit stukjes van een film of serie gezien maar het boek ken ik niet. Het was in 1889 het debuut van de schrijver. Nu ligt het naast me, toen ik het  inkeek, zag ik zoo met dubbel oo, tusschen met sch...prachtig...

Ik ben in april jarig en ik denk dat ik boeken van Louis Couperus ga vragen...ik heb al een aantal titels opgezocht....misschien het begin van een kleine collectie... 



Mijn eerste Couperus, ook het zijne...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten