zaterdag 4 juni 2016

Ladybird

Nee, ik heb het niet over onze mereldame vandaag. Maar over een klein diertje die ik prachtig vind.
Toen ik klein was verzamelde ik ze in een doosje of potje en liet ze voor ik naar huis moest weer vrij. 
Ze glanzen zo mooi en zijn mijn lievelingskleur rood. 

In onze tuin komen we ze regelmatig tegen, op de stam van onze mini-prunus zit er al heel lang eentje op dezelfde plek, misschien beschermt ze eitjes. 

De larven zien er heel anders uit, je verwacht niet dat daar een mooi rond kevertje uitkomt. 
Ik heb het natuurlijk over het lieveheersbeestje, in het engels ladybird genaamd. 

Het larfje liep vanmorgen over mijn stoelleuning, inspiratie voor een blog op pootjes. Ik heb hem op de prunus gezet. Lieveheersbeestjes zijn een natuurlijk bestrijdingsmiddel tegen bladluis en worden al veel ingezet. Op www.roodmetwittestippen.nl kan je veel informatie vinden en zelfs larven en volwassen dieren bestellen om in te zetten tegen bladluis. 

Op de foto zie je het verschil tussen larf en volwassen dier. 


Ik verzamel ze niet meer in potjes maar geniet er wel van, op mijn manier. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten